Smällare & hundar

Fy.. Det är så hemskt att se dessa hundar som är så fruktansvärt rädda för raketer och smällare.
Inte är det nå konstigt heller, tänk så högt det blir för dom, när det är bra jäkla dundrande i våra öron och dom hör så hemskt mycket bättre än oss människor.
Ceros har aldrig tidigare varit rädd för smällare, tills vi flyttade hit..
Vet inte om jag skrivit om det förr här i bloggen men det finns vissa snorungar här på området som har vid 2 tillfällen men flit skrämt hundarna som bor i denna trapp med just smällare & raketer..



Första gången var vi inte hemma
och jag fick ett sms utav grannen som berättade att det stod ungar utanför vårat vardagsrumsfönster och smällde som galningar, Boss fick självfallet frispel och var helt tokig!
- Han har aldrig brytt sig förr..
Ceros vet jag inte hur han reagerade då vi som sagt inte var hemma men nu i efterhand så kan jag tänka mig att han sprang omkring förvirrat här hemma och inte riktigt visste vart han skulle ta vägen.
- Han hade tidigare heller aldrig under sina 5 år brytt sig!

Andra gången var bara någon vecka efter den första, vi var ute på promenad, (tacka gud för det!) och jag stannar en bit hemifrån för att borsta Ceros då det började smälla ordentligt, jag ångrade mig och vi fortsatte hemåt..
När vi öppnar våran port så bokstavligt talat BOLMAR det ut rök ur trappen och det stinker krut..
Någon minut innan hade alltså 2 miniraketer (som dom så fint heter) skjutits in i vår trappuppgång!



Våra hundar var som sagt inte inne
i lägeneheten vid denna händelse MEN det var våra grannas hund, Nemo..
Nemo är totalt livrädd för smällare & raketer, han får lugnande tabletter vid dom tillfällen då det smälls glatt ute.
Så första tanken då vi öppnade porten var självklart på Nemo..
Vid denna tidpunkt så hade jag inte varken E eller R´s telefonnummer och jag visste inte vad jag skulle göra, skulle precis gå upp för trappan och prata med honom igenom deras dörr då E kommer springades med matkassar i båda händerna och paniken lös i hennes ögon.
I förbi farten fick hon veta vad som hänt och hon sprang upp till lilla Nemo som var ensam hemma medans matte var och handlade.
Han var självklar rädd och uppjagad men som tur är så var det inte "värre än så".



Det var ju knappast svårt att hitta dom skyldiga till detta då dom stod 30 meter bort och smällde exakt samma raket,
Små kaxiga J*vla skitungar, rent ut sagt!
Inte hade dom mage att erkänna heller, nope, dom nekade..
Där står jag med två smällda raketer i handen av exakt samma sort som dom hade och var totalt vansinnig!
Försökte förklara för dom hur farligt detta var, hur detta påverkar hundarna osv..
Men med den attityden så kunde jag lika väl ha snackat med en vägg.
Det slutade med att jag & E gjorde en polisanmälan, mest för att markera att nu var det nog!

Hur som haver så är det väldigt trist
att våra två hundar som aldrig brytt sig eller varit rädd förr nu reagerar kraftigt på smällarna utanför fönsterna..
Boss skäller väldigt upprörd..
Ceros fryser till is och man kan riktigt se paniken..

Fina, Goa Nemo :) ♥ - En riktig Pärla!


Det smälldes 3 smällare här tidigare idag och E var precis påväg till gymmet,
Som tur var så hann hon höra att det small och kunde ringa mig som gick upp till Nemo och satt med honom tills hon kom hem igen, hade jag inte haft möjlighet att gått till honom så hade hon självklart struntat i gymmet och vänt på klacken.
Men eftersom jag tycker såå mycket om Nemo så blir det alldeles perfekt att vi kan hjälpas åt vid såna här tillfällen..♥
Han är en riktigt charmknutte den där Nemo ;) *kärlek till den vovven*
*E kunde åka på sitt gympass,
*Jag kunde mysa ner mig i soffan hos E & R tillsammans med Nemo,
*Och Stefan tog våra som faktiskt låg hemma & sov..Efter ett par skall såklart..
Det kallas bra sammarbete för att alla hundarna ska ha det så bra som det bara går :) ♥

Om du har hund, hur reagerar din hund/hundar på smällare & Raketer?



Btw
, Hur fasiken kan man ge sina småungar raketer och låta dom smälla hejvilt ensam utan vuxna omkring sig?!

Kommentarer
Postat av: Elin

Tack för ett fint inlägg, och för en fin bild på vår vackra hund. Och tack igen för att du ställde upp, du är också en riktig pärla och en underbar vän!!! Massor utav kramar!

2011-01-04 @ 22:50:13
Postat av: Sara

Tja.. min mammas hundar e inte rädd, som tur e.. dom ligger helt avslappnade runt mamma å pappa.. bryr sig inte.. så dom har haft tur å fått 4 hundar som inte bryr sig alls..:).. tror till o me att dom sover..:)... men det e hemskt å höra om era hundar som e livrädda:( å förbannad blir ja när du skriver om ungar som smäller i trapphuset!.. så har dom gjort här me förr.. å jävlar va arg ja å syran vart men vi fick inte tag på dom.. tråkigt nog:(



Kram

2011-01-05 @ 17:07:35
URL: http://midnattsdrommar.blogspot.com
Postat av: johanna

Fattar inte heller hur fan man kan ge småungar smällare... Men det är mycket man inte fattar!

2011-01-10 @ 20:46:56
URL: http://jhnn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0