Kontrollera din/dina hund/hundar!

Ibland blir jag så trött!
Dom flesta olyckor som händer hundar emellan - En stor hund högg en liten hund!!! *Katastrof*




Tar ett exempel som fick mig att tänka till:

Jag är på morgonpromenad med Ceros (idag), han går fint och lydigt fot vid min sida..
På håll ser jag 2 små hundar, nån mops av sån slag, I don´t know.
Vi går lungt framåt och närmar om dom små och deras husse.
När vi är ca 20 meter ifrån dom så börjar dom att skälla, morra och hugga hysteriskt i luften efter Ceros (!!!!!),
Ceros tittade lite och gnydde (allt litet är gulligt enligt honom).. Hur som helst så var hundarna totalt galna!
Ceros gick fortfarande fot och hade ingen som helst tanke på att skälla, morra, resa ragg eller nåt liknande tillbaka även fast dessa hundar verkligen utmanade honom.
Det som störde mig var att ägaren inte ens tillrättavisade sina hundar?!!

Vi går iaf förbi och går vidare på våran promenad, påväg hem så möts vi återigen, men denna gång på närmare avstånd, Ceros går fortfarande fot vid min sida, även på sida om mig som var emot dessa hundar, jag blockerade alltså inte honom med mig själv emellan, återigen fast 10 ggr värre gör dessa hundar kraftiga utfall emot Ceros som bara går lungt förbi, denna gång tittar han inte ens åt dom.. Var väl kanske inte värt att bry sig i enligt honom ? :)
Men även denna gång så får hundarna ingen som helst tillrättavisning
! INGEN! Hundägaren stannar istället och tittar på Ceros medans hans hundar är totalt galna.. hmm.. Kan inte förstå?



Om någon av mina hundar så mycket som "muffar upp sig" emot en annan hund även på avstånd så bryter jag det beteendet med det samma! Det är inte okej! Dom får inte bete sig så mot någon hund.. Nu var det väl lite tur att det just Ceros jag hade med mig , för Boss hade nog blivit mer eller mindre tokig utav detta bemötande, men dom är så olika våra hjärtan. Men OM jag nu hade haft Boss så hade jag tillrättavisat honom, om en lätt tillrättavisning inte räcker, då får han helt enkelt lägga sig ner och visa underläge innan vi fortsätter promenaden, det är inget som skadar hunden, tvärtom, HUNDAR BEHÖVER GRÄNER OCH REGLER!

Så vad tror ni, hur många ggr är det faktiskt ägaren fel att deras lilla hund blir biten av en större hund?



Just pga att dom inte bestämt säger ifrån till sin hund, att utmana någon annan är icke okej.. Det är bara ett bevis på att hundärgaren inte alls är flockledaren, tvärtom, hunden/hundarna har tagit över..

Påstår inte att våra hundar är perfekta, absolut inte,
Men dom har iaf regler och gränser,
Vilket gör att dom mår BRA!

Nej nu ska jag fortsätta med min städning och påbörja lunch.. Ha en toppen dag!

Kraam 
        


Kommentarer
Postat av: Karin Arhamn

Så himla rätt Zanna! Stolt jag blir över dig! Du är en så ansvarsfull hundägare gumman. Faktum är att många med småhundar tycker att deras hundar är små och ofarliga, de kan inte skada någon. Därför struntar de i diseplin, vilket de aldrig skulle kunnat gjort vart en stor hund för då hade det inte gått att hålla den! Jag menar inte att alla är så, men du förstår säkert min poäng :D

Puss och kram gumman

2009-12-10 @ 13:35:33
URL: http://arhamn.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0